Rijksoverheid | Kamerstukken/2021/02/01/. Hoge lat, lagere drempels. | Commissie onderwijsbevoegdheden | 2021 | |
Jong, A. de, Bomhof, M., Schenke, W., Stronkhorst, E. | Rijker inzicht in professionele ontwikkeling Focusgesprekken 2020 als onderdeel van de monitor professionele ontwikkeling schoolleiders en bestuurders in het vo. | Utrecht/Amsterdam: Oberon/Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Kennisrotonde | Dragen schriftelijke toetsen in de voorbereiding op een vo-examen effectief bij aan de examenresultaten van havo/vwo-leerlingen? | (KR. 1081) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Didactiefonline | Emotie en leren. | | 2021 | |
Nederhand, M. | Schatten biedt zelfinzicht. | Didactiefonline | 2021 | |
Gezamenlijke onderwijsorganisaties | Actieplan Duurzaam werken in het onderwijs. Een aantrekkelijk alternatief. | | 2021 | |
Smeets, E., Langen, A. van, Gilde, J. ‘t, & Krijnen, E. | De invloed van COVID-19 op het onderwijs. | Nijmegen/Amsterdam: KBA/Kohnstamm Instituut | 2021 | |
CBS | Vooral meisjes kregen in schooljaar 2019/’20 een lager eindadvies. | | 2021 | |
Smeets, E. | Monitor hybride onderwijs Rapportage over het voortgezet onderwijs. | Nijmegen: KBA | 2021 | |
Drentje, J. | Middenschool 2.0: analyse en oplossingen. | Didactief-online | 2021 | |
Kennisrotonde | Welke factoren belemmeren of stimuleren mbo-studenten om een buitenlandervaring op te doen? | (KR. 1077) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Welk(e) effect(en) heeft het aanbieden van één of meerdere herkansingen van summatieve toetsen aan vmbo-leerlingen (bb/kb/gl) in de onderbouw op hun leergedrag en leerresultaten? | (KR. 1063) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Welke onderwijsvormen bevorderen zelfsturend leren onder entreestudenten? | (KR. 1049) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
| Jutezakken en eenheidsworsten. | Didactief-online | 2021 | |
Wegerif, F. | Niet harder maar beter leren. | Didactief-online | 2021 | |
Marreveld, M. | Minder hard bewijs is ook oke. Interview met Edith van Eck over de bruikbaarheid van onderzoek in en met het onderwijs. | Didactief-online | 2021 | |
Gemert, C. van | 'Een leerling is een kind en geen lijstje cijfers’. | Van 12 tot 18 | 2021 | |
Ros, B. | Invloed van ouders: vooral indirect. | Didactief online | 2021 | |
Lebouile, M. | Hoe kinderen en jongeren corona ervaren. | Didactief online | 2021 | |
Nugteren, M. | Leid leerling naar passende opdracht. | Didactief online | 2021 | |
Sins, P. | Leerpowerrrrr! | Didactief online | 2021 | |
Ros, B. | Kort en goed: Ouderbetrokkenheid. | | 2021 | |
Fokkens-Bruinsma, M. | Sterker voor de klas. | Didactief online | 2021 | |
Berg, D. van den, & Scheerens, J. | De rol van leraren bij onderwijsvernieuwing. | Den Haag: CAOP | 2021 | |
Kennisrotonde | Welke persoonlijke competenties moet een entreestudent hebben ontwikkeld om succesvol te kunnen instromen in een opleiding op mbo-niveau 2? | (KR. 1055) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Woestijne, Benne van de | Interesses kun je opwekken. | Didactief online | 2021 | |
Saab, N. | Geleerde lessen uit onderzoek over afstandsonderwijs: weten wat werkt. | Kennisnet | 2021 | |
Didactief | Didactief Special, Een leven lang leren. | | 2021 | |
Kennisrotonde | Aan welke persoonlijke (basis)competenties (naast vakgerichte competenties) moet een entreestudent voldoen om succesvol te kunnen instromen in een opleiding op mbo-niveau 2? | (KR. 1055) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Is de beheersing van executieve functies onder volwassenen afhankelijk van een zwakke taalbeheersing (van de moedertaal) en kenmerken van de leeromgeving? | (KR. 1119) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Wat is het effect van modeling door de docent en hardop denken door studenten op begrijpend lezen van volwassen leerders in het Nederlandse taalonderwijs? | (KR. 1094) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
SLO | Toolkit formatief evalueren. Bevat handreikingen, instrumenten en checklists om formatief evalueren in de lessen vorm te geven. | | 2021 | |
Saab, N. | Geleerde lessen uit onderzoek over afstandsonderwijs: weten wat werkt. | Kennisnet | 2021 | |
Bekkers, H, Exalto, R., & Vegt, A.L. van der | Een soepele overgang. Eindrapportage Monitor 10-14-onderwijs. | Utrecht: Oberon | 2021 | |
Ros, B. | Mbo en de 21e eeuw. | Didactief online | 2021 | |
Camp, G. | Online tool helpt leerling toets voorbereiden. | Didactief online | 2021 | |
Jong-kroon, N. de, Vermeulen, M., & Vrieling-Teunter, E. | Hoe houd je leraren binnenboord? | Didactief online | 2021 | |
Marreveld, M. | Van snelweg naar leerweg. | Didactief-online | 2021 | |
Marreveld, M. | De gelukkige leraar. | Didactief-online | 2021 | |
Onderwijskennis | Vormgeven van een hybride leeromgeving. | | 2021 | |
Jelier, W. | Alles op een rij over... Huiswerk in het vo. | Didactief-online | 2021 | |
Jelier, W. | Alles op een rij ….over werkdruk en stress. | Didactief online | 2021 | |
Karssen, M., Vaessen, A., Stigt, A. van, Wouden, M. van der, & Hoedemaker, R. | Tussenevaluatie van de kansenaanpak voortgezet onderwijs 2019-2020. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2021 | |
Onderwijskennis | Studentenwelzijn en sociale binding met de opleiding bevorderen in het mbo. | | 2021 | |
Lebouille, M. | Curriculumcommissie: breng het huis op orde. | Didactief online | 2021 | |
Hermanussen, J., & Van Herpen, S., m.m.v. Van Bussel, M., Ferket, R., Groot, A., & Almushat, A. | De meerwaarde van Samen Opleiden & Professionaliseren: Input ten behoeve van de groeistrategie. | ’s-Hertogenbosch: ECBO | 2021 | |
Beijk-Huijgen, R., Bezemer, F. & Wertenbroek, E. | Geef profielwerkstuk sterrenstatus. | Didactief online | 2021 | |
Kennisrotonde | Hoe kunnen docenten in een online leeromgeving NT2 voor laagopgeleiden, de studievaardigheden en zelfsturing van de studenten bevorderen? | (KR. 1140) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Leidt meer eigenaarschap (van het eigen leerproces) bij leerlingen in het voortgezet onderwijs tot betere leerprestaties en verschilt dat tussen leerlingen uit hoger opgeleide en lager opgeleide milieus? | (KR. 1152) Den Haag: Kennisrotonde. | 2021 | |
Kennisrotonde | Heeft een vaste LOB-begeleider gedurende de opleiding een gunstig effect op mbo-studenten? | (KR. 1176) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Spijker, G. van ‘t | De aansluiting vinden, een vak apart. | Didactief online | 2021 | |
Krijnen, E., Vaessen, A., & Pater, C. J., Ledoux, G. | Zicht op thuiszitten. Geschillen over toelating, verwijdering of ontwikkelingsperspectief van (dreigende) thuiszitters. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut. (Rapport 1071, projectnummer 40841) | 2021 | |
Canon Beroepsonderwijs | Positieve educatie in het mbo. Van ‘leerfabriek’ naar leren met PEP. | | 2021 | |
Bekkers, H., Exalto, R., & Anne Luc van der Vegt. A.L. | Een soepele overgang Eindrapportage Monitor 10-14 onderwijs. | Utrecht: Oberon | 2021 | |
ECBO | Formatief evalueren van Nederlands in het mbo. | | 2021 | |
ECBO | Formatief evalueren van rekenen in het mbo. | | 2021 | |
Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs, Paul Kirschner | Wijze lessen, 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. | Meppel: Ten Brink Uitgevers | 2021 | |
Kennisrotonde | Leren leerlingen in vmbo basis en kader anders dan hun leeftijdsgenoten in de theoretisch leerweg en havo? | (KR.1281) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Reubsaet, M., Brouwer-Hadzialic, L., & Klaeijsen, A. | Aan de slag met gepersonaliseerd leren. | Profiel-Actueel | 2021 | |
Baartman, L., & Gulikers, J. | Zicht op studentontwikkeling. | Profiel-Actueel | 2021 | |
Jong, A. de, Lockhorst, D., Klein, T., Tartwijk, J. van, & Noordegraaf, M. | Over de kracht van de leerkracht. | Utrecht: Oberon en Universiteit Utrecht | 2021 | |
Onderwijskennis | Leren en werken in opleidingsteams. | | 2021 | |
Platform Samen opleiden | De scan ‘Onderzoekscultuur in de school’. | | 2021 | |
Ros, B., & Geus, E. | D translate. | Didactief online | 2021 | |
ECBO | Onderzoeks-(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent. | | 2021 | |
Kennisnet | Adaptiviteit. | | 2021 | |
Jansen, D. | Shadow education in the Netherlands. The position of shadow education in the educational landscape and students’ school careers. Proefschrift. | Amsterdam: UvA | 2021 | |
Ministerie van OCW | Nationaal Programma Onderwijs. Eerste voorgangsrapportage. | | 2021 | |
Kennisrotonde | Welke onderwijsvormen bevorderen zelfsturend leren onder entreestudenten? | (KR. 1049) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | In hoeverre draagt onderzoekend leren door leerlingen in een praktijkgericht vak in vmbo-t bij aan hun vermogen tot samenwerken, communiceren en zelfregulatie? | (KR. 1165) Kennisrotonde | 2021 | |
Trimbos Instituut | Praktijkkaart Duurzaam investeren in welbevinden. | | 2021 | |
Trimbos Instituut | Praktijkkaart welbevinden en gelijke kansen. | | 2021 | |
Onderwijsraad | Publiek karakter voorop. | | 2021 | |
Pol, J. v.d. | Psstt, niet voorzeggen… | Didactief-online | 2021 | |
Zwart, S. de, Berg, T. van den, & Mark, E. van der | Onderzoek naar studiesucces bij tweedegraadslerarenopleidingen Maatregelen voor verminderen van studieuitval en verhogen van studiesucces. | Utrecht: Berenschot | 2021 | |
Vaessen, A. & Pater, C., & , Exalto, R. | Passend onderwijs in de praktijk deel 4. Casestudies in het primair en voortgezet onderwijs, ronde 2019. | Amsterdam/ Utrecht Rotterdam: Kohnstamm Instituut/ Oberon | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn kenmerken van blended learning bij NT2 in vergelijking tot face-to-face learning en online learning die het leerrendement bevorderen onder volwassen deelnemers met verschillende niveaus? | (KR. 938) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Snoek, M., Van Tartwijk, J., & Pauw, I. (Reds.) | Leraar: een professie met perspectief. Deel 1: Een veelzijdig beroepsbeeld. | Meppel: Ten Brink Uitgevers | 2020 | |
Dengerink, J., Onstenk, J., & Van der Meij, J. (Reds.) | Leraar: een professie met perspectief. Deel 2: Verbreding en verdieping in het beroep. | Meppel: Ten Brink Uitgevers | 2020 | |
Ros, A., Geijsel, F., Dengerink, J., & De Wit, B. (Reds.) | Leraar: een professie met perspectief. Deel 3: Een leeromgeving voor leraren. | Meppel: Ten Brink Uitgevers | 2020 | |
Graaf, D. de, Petit, R., Hermanussen, J., Ferket, R., Ven, K. van der, & Rud, I. | Doorlopende leerlijnen vmbo-mbo: Laatste specifieke monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes. | Amsterdam: SEO Economisch Onderzoek | 2020 | |
Vermeulen, M., José Hermanussen, J., & Oosterling, M. | Governance in het mbo tijdens en na corona. | TIAS/ECBO | 2020 | |
Ledoux, G., & Waslander, S., m.m.v. Eimers, T. | Evaluatie passend onderwijs Eindrapport. | Rapport 1047. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | Tilburg: TIAS School for Business and Society, Tilburg University| Nijmegen: KBA Nijmegen | 2020 | |
Karssen, M., Lourens, J.M.P. & Buisman, M. | Evaluatie van het programma Taal voor het Leven 2018-2020. Voortgang leesvaardigheid en sociale inclusie. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Snoek, M., Kösters, J., Van Blankenstein, F., Meijer, J., Bisschop, P., Heyma, A., Van der Ven, K., Van der Ark, A., & Schenke, W. | Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen. Voorspellende waarde, effecten en onderliggende mechanismen van intakeprocedures in de lerarenopleidingen. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Schenke, W., Heemskerk, I.M.C.C., Pater, C.J. & Stronkhorst, E. | Uitbreiding van samen opleiden en professionaliseren. In gesprek met opleidingsscholen. | Rapport 1044. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Arjan van der Meijden, Harm Biemans, Hans Mariën, Ellen Klatter, Jan Harbers, Carla Oprel, Frank Kreutz, Linda Magereij, Erik van Schooten, Marianne Boogaard & Wouter van Diggelen | Versnellen in de beroepskolom. Onderzoek naar de versnelde doorlopende leerroutes Talentontwikkeling Techniek en het Groene Lyceum. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Vuure, R. van | Onderwijs kan grote rol spelen tegen racisme. | | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke stimulansen van buiten zijn effectief om kennisdeling en -benutting binnen professionele netwerken in het onderwijs te realiseren? | (KR. 1005) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn kenmerken van effectieve leeromgevingen aan de hand van simulaties voor vraaggericht onderwijs voor entree- en niveau 2 studenten in het mbo? | KR. 974) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke rol spelen verschillende criteria bij de keuze voor een school voor voortgezet onderwijs en hoe komt die keuze tot stand? | (KR. 1001) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn effectieve werkwijzen om kinderen te stimuleren tot reflectie op hun eigen leerproces, in onder-, midden- en bovenbouw van het basisonderwijs? | (KR. 975) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke competenties helpen docenten om leerlingen/studenten (v)mbo te begeleiden in opdrachten van/met partners in de omgeving/regio van de school? | (KR. 857) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke vormen van afstandsleren voor volwassen laagopgeleide deelnemers aan volwasseneneducatie die niet digitaal vaardig zijn, hebben een positief effect op het commitment en de zelfsturing? | (KR. 1014) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat is het effect op de leerprestaties van voleerlingen wanneer zij een deel van hun lesuren flexibel kunnen invullen? | (KR. 901) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke methoden voor leesbevordering, gericht op leerlingen in de leeftijdsgroep van 12 tot 16 jaar zijn effectief om hen meer te laten lezen? | (KR. 880) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke gedragseisen en randvoorwaarden van samenwerking tussen onderwijsprofessionals binnen de school dragen bij aan effectieve implementatie van onderwijsontwikkelingen? | (KR. 915) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Heeft de indeling van het schooljaar in drie of vier periodes effect op de motivatie en/of leerprestaties van leerlingen in het voortgezet onderwijs? | (KR. 839) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke interventies van een schoolleider bevorderen dat lerarenteams het eigenaarschap van leerlingen gaan versterken? | (KR. 903) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat is het effect van periodisering in het voortgezet onderwijs op schoolprestaties? | (KR. 837) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat is het effect op de motivatie van middelbare scholieren wanneer zij vanwege hun prestaties ten opzichte van klasgenoten meer instructietijd krijgen? | (KR. 898) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke factoren binnen po- en vo-scholen belemmeren of stimuleren onderwijsprofessionals om inzichten uit beschikbaar onderzoek te benutten in hun werkpraktijk? | (KR. 861) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Hoe zorg je dat vwo-leerlingen onderzoekende competenties (kennis over onderzoek, onderzoeksvaardigheden en onderzoekende houding) aanleren ter voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs? | (KR. 775) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn ontwerpcriteria voor effectief educatief beeldmateriaal voor taalzwakke mbo-ers? | (KR. 724) Kennisrotonde: Den Haag | 2020 | |
Kennisrotonde | Zijn er effectieve interventies op de samenstelling van de klassen in de bovenbouw van havo/vwo, zodanig dat het leer-en werkklimaat gunstig is voor de leer-en examenresultaten? | (KR. 827) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Is het waar dat samenwerken bij moderne vreemde talen bijdraagt aan leerprestaties? | (KR. 834) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke wijze van beoordelen door leraren (cijfer en/of niveauaanduiding en/of dialoog) draagt het meest bij aan de self-efficacy van leerlingen? | (KR. 894) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Is er een plafond aan het leervermogen van sommige volwassenen, waardoor ze het vereiste niveau voor de startkwalificatie niet kunnen behalen? Hoe kan dit betrouwbaar worden vastgesteld? | (KR. 936) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke aspecten in klassikale mentoruren dragen het effectiefst bij aan de ontwikkeling van studievaardigheden van mbo-studenten? | (KR. 881) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | In hoeverre kan gebruik van ICT in het voortgezet onderwijs bijdragen aan tijdsbesparing en werkdrukvermindering voor leraren? | (KR. 904) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke competenties helpen docenten om leerlingen/studenten (v)mbo te begeleiden in opdrachten van/met partners in de omgeving/regio van de school? | (KR. 857) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Met welke interventies kunnen vo-scholen zich duurzaam en wederkerig verbinden met de wijk (buurtbewoners, bedrijven, organisaties), als context voor burgerschapsontwikkeling van leerlingen? | (KR. 802) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke groepssamenstelling biedt de beste condities voor optimale leerresultaten (voor Nederlands en rekenen) in het mbo? | (KR. 747) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn werkzame kenmerken van afstandsonderwijs in het mbo? | (KR. 923) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Hoe kan zelfsturend leren tijdens de stage onder mbo-studenten worden bevorderd, zodat het leerrendement wordt vergroot? | (KR. 873) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
SCP | Eerste doordenking maatschappelijke gevolgen coronamaatregelen. | Beleidsdocument. Den Haag: SCP | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke kenmerken van ontmoetingen (fysiek en digitaal) waarbij kennis uit onderwijsonderzoek gedeeld wordt, dragen bij aan de transfer van geleerde kennis naar de onderwijspraktijk van de onderwijsprofessional? | (KR. 876) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke aspecten in klassikale mentoruren dragen het effectiefst bij aan de ontwikkeling van studievaardigheden van mbo-studenten? | (KR. 881) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke wijze van beoordelen door leraren (cijfer en/of niveauaanduiding en/of dialoog) draagt het meest bij aan de self-efficacy van leerlingen? | (KR. 894) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat is het effect op de motivatie van middelbare scholieren wanneer zij vanwege hun prestaties ten opzichte van klasgenoten meer instructietijd krijgen? | (KR. 898) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn goede voorspellers van de kansen voor succesvol opstromen naar vwo-niveau van leerlingen met een havo-advies? | (KR. 899) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat is het effect op de leerprestaties van vo-leerlingen wanneer zij een deel van hun lesuren flexibel kunnen invullen? | (KR. 901) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke interventies van een schoolleider bevorderen dat lerarenteams het eigenaarschap van leerlingen gaan versterken? | (KR. 903) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | In hoeverre kan gebruik van ICT in het voortgezet onderwijs bijdragen aan tijdsbesparing en werkdrukvermindering voor leraren? | (KR. 904) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn werkzame kenmerken van afstandsonderwijs in het mbo? | (KR. 923) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke leesbevorderingsinterventies zijn effectief om het lezen en het leesplezier onder MBO-studenten te bevorderen? | (KR. 958) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn kenmerken van effectieve leeromgevingen aan de hand van simulaties voor vraaggericht onderwijs voor entree- en niveau 2 studenten in het mbo? | (KR. 974) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | In hoeverre draagt zelfreflectie door mbo-4 studenten in de context van studieloopbaanbegeleiding bij aan hun studiesucces | (KR. 1021) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke invloed heeft het uitschrijven van de leerdoelen op het bord op de bewustwording van leerlingen van wat ze leren in een les? | (KR. 1051) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Met welke lesmethoden (en eventuele andere interventies) gericht op het verwerven van communicatieve vaardigheden (luistervaardigheden en regulerende vaardigheden) kunnen docenten het effectiefst bijdragen aan een betere communicatie in de beroepspraktijk? | (KR. 1010) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
form Samen onderzoeken | 'Startnotitie Sleutels voor evidence-informed werken’. | Utrecht: PO-raad/NRO/ Platform Samen onderzoeken | 2020 | |
Dale, L. | On Language Teachers and CLIL: Shifting the Perspectives. | Proefschrift Universiteit van Amsterdam | 2020 | |
Kennisrotonde | Hoe kan het leren na de initiële schoolloopbaan gestimuleerd worden? | (KR. 825) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke principes van het dalton- en freinetonderwijs zijn als efficiënte werkwijze inzetbaar om groepen volwassen deelnemers van verschillende niveaus op verschillende basisvaardigheden les te geven gericht op het vergroten van het leerresultaat? | (KR. 1024) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke beheersing van de rekendidactiek door een rekendocent in de volwasseneneducatie draagt bij aan betere rekenvaardigheden onder volwassen deelnemers? | (KR. 1026) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Wat zijn effectieve interventies tijdens taaltrajecten om de intrinsieke motivatie en zelfsturing van laagopgeleide reguliere inburgeraars (op niveau A1 en A2 te bevorderen? | (KR. 1028) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Heul, I. van der | "De invloed van ouderbetrokkenheid op de schoolprestaties van leerlingen." | Proefschrift Rijksuniversiteit Groningen | 2020 | |
Stigt, A. van, Lourens, J.M.P. & Buisman, M. | Evaluatie Gelderse aanpak laaggeletterdheid. Bouwstenen voor de toekomst. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2020 | |
Kennisrotonde | Welk docentengedrag heeft een positief effect op de kwaliteit van online peer feedback tussen studenten? | (KR. 989) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welk docentengedrag heeft een positief effect op de kwaliteit van online peer feedback tussen studenten? | (KR. 989) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Is de beheersing van executieve functies onder volwassenen afhankelijk van een zwakke taalbeheersing (van de moedertaal) en kenmerken van de leeromgeving? | (KR. 1119) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Kennisrotonde | Welke factoren verklaren de door leerlingen ervaren werkdruk in de bovenbouw van het vo? | (KR. 794) Den Haag: Kennisrotonde | 2020 | |
Tomas, V., Vanlamsbrouck, S., & Peeters, J. | Zelfsturend leren: het heft in eigen handen. | Retrieved: 23-04-2019 | 2019 | |
Vincent-Lancrin, S. et al. | Fostering Students' Creativity and Critical Thinking: What it Means in School, Educational Research and Innovation. | Parijs: OECD Publishing | 2019 | |
Held, M., Medendorp, L., & Snoek, M. (Eds.) | Beroepsbeeld mbo-docent: ontwikkeling van starter tot expert: handvat voor professionele ontwikkeling. | (versie maart 2019 ed.) BVMBO | 2019 | |
Snoek, M., Held, M., & Medendorp, L. | Docent in het mbo: een dynamisch en veelzijdig beroep. | Profiel: van beroepsonderwijs, educatie en scholing, 2019(2), 12-16 | 2019 | |
Bredeweg, B. | Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs: leren met interactieve kennisrepresentaties. | Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam | 2019 | |
Kennisrotonde | Welk pedagogisch-didactisch handelen van de begeleidende docent zorgt ervoor, dat studenten op MBO Niveau 1 en MBO Niveau 2 succesvol zelfsturend kunnen leren? | (KR. 550) Den Haag: Kennisrotonde | 2019 | |
Kennisrotonde | Wat zijn de effecten van een (deels) flexibel rooster op het eigenaarschap en de motivatie van leerlingen? Welk gedrag van leraren en welke vaardigheden van leerlingen zijn voorwaardelijk voor het optreden van deze effecten? | (KR. 616) Den Haag: Kennisrotonde | 2019 | |
Kennisrotonde | Welk pedagogisch-didactisch handelen van de begeleidende docent zorgt ervoor, dat studenten op MBO Niveau 1 en MBO Niveau 2 succesvol zelfsturend kunnen leren? | (KR. 550) Den Haag: Kennisrotonde | 2019 | |
Kennisrotonde | Is het waar dat VO-leerlingen die les krijgen volgens de ontwerpprincipes van leerdoeldenken meer eigenaarschap voor het leren laten zien? | (KR. 602) Den Haag: Kennisrotonde | 2019 | |
Kennisrotonde | In hoeverre kunnen tussenuren in vo en mbo ingezet worden om leerresultaten positief te beïnvloeden? | (KR. 685) Den Haag: Kennisrotonde | 2019 | |
Kennisrotonde | Zelfsturing. | Den Haag: Kennisrotonde | 2019 | |
Schenke, W., Schaik, P.W. van, Heemskerk, I.M.C.C. & Boogaard, M. | Beter benutten van kennis uit onderzoek en onderwijspraktijk. Kansrijke aanpakken voor docentgroepen. | Rapport 1020. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2019 | |
Kampen, E. van | What’s CLIL About Bilingual Education? A Window on Content and Language Integrated Learning Pedagogies. | Proefschrift ICLON/Universiteit Leiden | 2019 | |
Petit, R., Brouwer, P. & Meijer, J. | Een goed gesprek over de toekomst. Ouderbetrokkenheid bij loopbaankeuzes op het vmbo en het mbo. | Rapport 1010. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2018 | |
Karssen, M., Heemskerk, I.M.C.C., m.m.v. Heurter, A., Ledoux, G.,Volman, M. | Opbrengsten van toekomstgericht onderwijs. | Rapport 1007. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2018 | |
Breetvelt, I.S., Meijer, J., Binsbergen, M.H. van | Short report literatuurverkenning Self-Efficacy & Resilience. | Rapport 988. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2018 | |
Raban, A.G. & Volman, M.L.L. | Toekomstgericht onderwijs. Werken aan zelfsturing, creativiteit, kritisch denken en verantwoordelijkheid in het VO. | Rapport 1008. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2018 | |
Volman, M., Raban, A., Heemskerk, I., Ledoux, G., & Kuiper, E. | Toekomstgericht onderwijs. Doelen en werkwijzen van innovatieve VO-scholen. | Rapport 993. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2018 | |
Nijboer, M. | Recht op het doel af. Docenten, VO-content en uitgever werken samen. | VO-magazine, 28-30 | 2018 | |
Kennisrotonde | Gaan leerlingen (uit de brugklas) vaker en beter hun huiswerk maken, als zij hun huiswerk plannen in een eigen agenda of huiswerkplanner? | (KR. 382) Den Haag: Kennisrotonde | 2018 | |
Midden, G. van | Leerdoeldenken. | Amersfoort/Utrecht: Thieme Meulenhoff/VOcontent | 2018 | |
Kennisrotonde | Wat zijn de effecten van een aanpassing in het lesaanbod, waarbij er ’s ochtends centrale lessen worden gegeven en ’s middags ondersteuning en verdieping op de leerprestaties en de motivatie van leerlingen? | (KR. 306) Den Haag: Kennisrotonde | 2017 | |
Kennisrotonde | Leidt betrokkenheid van leerlingen bij het vormgeven en uitvoeren van onderwijsinterventies tot meer motivatie van leerlingen en tot betere leerresultaten? | (KR. 254) Den Haag: Kennisrotonde | 2017 | |
Kennisrotonde | Is uit de literatuur bekend welke didactische benadering aanzet tot, en bijdraagt aan de ontwikkeling van creatief denken bij kinderen? | (KR. 226) Den Haag: Kennisrotonde | 2017 | |
Kennisrotonde | Is het waar dat voor leerlingen die op vmbo niveau functioneren, een reflectieopdracht moeilijker uit te voeren is dan voor leerlingen die op havo/vwo niveau zitten? | (KR. 198) Den Haag: Kennisrotonde | 2017 | |
Kennisrotonde | Is het waar dat het bewust aanleren van leesstrategieën bijdraagt aan de prestaties van leerlingen (bij lezen van teksten) in vaklessen zoals biologie en geschiedenis? | (KR. 199) Den Haag: Kennisrotonde | 2017 | |
Kennisrotonde | Welke interventies van docenten bevorderen de onderzoekende houding van leerlingen in het VO? | (KR. 253) Den Haag: Kennisrotonde | 2017 | |
Kennisrotonde | In hoeverre is een gemiddelde puber in staat om de verantwoordelijkheid te nemen voor zijn schoolwerk, zowel wat vorm als inhoud betreft. | (KR. 322) Den Haag: Kennisrotonde | 2017 | |
Gulikers, J. T. M., & Baartman, L. | Doelgericht professionaliseren. Formatief toetsen met effect! Wat DOET de docent in de klas? | NRO | 2017 | |
Koopman, M. | Diep Leren. Praktische handreikingen voor het bevorderen van diep leren bij leerlingen in het voortgezet onderwijs. | Eindhoven: ESOE | 2017 | |
Gulikers, J., & Baartman, L. | Effectief formatief evalueren door kleine stappen te zetten. | Den Haag: NRO | 2017 | |
Kennisrotonde | Leidt het werken vanuit leerdoelen en leerlijnen tot een versterking van het eigenaarschap bij leerlingen? | (KR. 250) Den Haag: Kennisrotonde | 2017 | |
Beckers, J. | With a little help from my e-portfolio. Supporting students' self-directed learning in senior vocational education. | Proefschrift, Maastricht University | 2016 | |
Christoffel, I., & Baaijens, P. | ‘Vaardig’ voor de toekomst. | ECBO | 2016 | |
Kennisrotonde | Welke factoren zijn van invloed op de kwaliteit van werkplekleren in het beroepsonderwijs? | Den Haag: Kennisrotonde | 2016 | |
Kennisrotonde | Welke docentrollen worden in de literatuur van belang geacht om leerlingen goed voor te bereiden op de 21ste eeuw? | (KR. 127) Den Haag: Kennisrotonde | 2016 | |
Kennisrotonde | Hoe kunnen leerlingen de regie over hun eigen leerproces voeren, zodat hun leerprestaties omhoog gaan? En wat kunnen leraren doen om hen daarin te ondersteunen? | Den Haag: Kennisrotonde | 2016 | |
Kennisrotonde | Welk leerkrachtgedrag is effectief om zelfgestuurd leren te bevorderen? | (KR. 094) Den Haag: Kennisrotonde | 2016 | |
Bergh, L. van den, & Ros, A. | Begeleiden van actief leren. Theorie en praktijk van zelfsturing en samenwerking. | Bussum: Coutinho | 2015 | |
Verhoeven, L. | Zie talent niet als gave, maar als proces. | Didactief, 45(6), 4-5 | 2015 | |
Veer, J.C.V. van der, Meer, M., & Hemerijck, A. C. | Toerusting over de levensloop: naar een verbindende leerarchitectuur in het (beroeps) onderwijs. Een beschouwing over institutionele herijking op het grensvlak van onderwijs en arbeidsmarkt. | ’s Hertogenbosch: Ecbo | 2015 | |
Hattie, J. | De impact van leren zichtbaar maken. | Sint-Niklaas: Abimo uitgeverij. | 2014 | |
Schalkers, K. | Zelfsturend leren op traditionele en innovatieve scholen en de factoren die dit bevorderen dan wel belemmeren. | Utrecht: Universiteit Utrecht/ ’s Hertogenbosch: KPC-groep | 2014 | |
Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der | 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. | Enschede: SLO | 2014 | |
Beek, van J.A., Jong, F.P.C.M. de, Minnaert, A.E.M.G. & Wubbels, Th. | 'Teacher practice in secondary vocational education: Between teacher-regulated activities of student learning and student selfregulation'’ | In: Teaching and Teacher Education 40: 1-9 | 2014 | |
Snoek, M., Sligte, H.W., Eck, E. van, Schriemer, M.P., & Emmelot, Y.W. | Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs. Eindrapport kwalitatief onderzoek InnovatieImpuls Onderwijs. | Rapport 926. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2014 | |
Baars, M. | Instructional strategies for improving self-monitoring of learning to solve problems. | Proefschrift, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam | 2014 | |
Kostons, D.D.N.M., Donker-Bergstra, A.S., & Opdenakker, M.C. | Zelfgestuurd leren in de onderwijspraktijk: een kennisbasis voor efectieve strategie-instructie. | GION onderwijs/onderzoek, Rijksuniversiteit Groningen. | 2014 | |
Schildkamp, K., Heitink, M., van der Kleij, F., Hoogland, I., Dijkstra, A., Kippers, W., & Veldkamp, B. | Voorwaarden voor effectieve formatieve toetsing. Een praktische review. | Den Haag: NRO | 2014 | |
Hogendoorn, T. | Van ‘laissez-faire’ naar ‘leren leren’. | ECBO Canon van het Beroepsonderwijs | 2013 | |
Marzano, R., & Heflebower, T. | Klaar voor de 21e eeuw. | Rotterdam: Bazalt | 2013 | |
Schalkers, K. | Leren? Dat kan ik zelf! Maar wil je even helpen? | ’s Hertogenbosch: KPC-groep | 2013 | |
Ledoux, G., Meijer, J., Veen, I. van der, & Breetvelt, I., m.m.v. Dam, G. ten, Volman, M. | Meetinstrumenten voor sociale competenties, metacognitie en advanced skills. Een inventarisatie. | Rapport 900. Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2013 | |
Sluijsmans, D.M.A., Joosten-ten Brinke, D., & Vleuten, C.P.M. van der | Toetsen met leerwaarde. Een reviewstudie naar effectieve kenmerken van formatief toetsen. | Den Haag: NWO | 2013 | |
Poortman, C., Nelen, A., De Grip, A., Nieuwenhuis, L., & Kirschner, P. A. | Effecten van leren en werken in het mbo: Een review studie. | Pedagogische Studiën, 89, 288-30 | 2012 | |
Boer, H. de, Donker-Bergstra, A.S. & Kostons, D.D.N.M. | ). Effective strategies for Self-regulated Learning: A Meta-Analysis. | GION, Rijksuniversiteit Groningen, Groningen | 2012 | |
Glaudé, M., & Eck, E. van | Lesgeven aan leerlingen op mbo-niveau 1 en 2: Een competentieprofiel voor docenten. | Amsterdam: Kohnstamm Instituut | 2012 | |
Groenenberg, R., & Hermanussen J. | Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart. | Den Bosch/Utrecht: ECBO | 2012 | |
Greef, M. de | Leren voor Leven: Een eigen plek in het dagelijks leven. | Velp: Spectrum CMO Gelderland | 2009 | |
Sol, Y. & Stokking, K. | Keuzewerktijd en verandering van leercultuur. Invoering van keuzewerktijduren en effecten op leerlingen en docenten in een school voor voortgezet onderwijs. | Utrecht: Ivlos en Universiteit Utrecht | 2008 | |
Aarsen, M., & Van der Valk, T. | Onderzoekende houding, een leerlijn. | NVOX 33(8) 354-356 | 2008 | |
NRO | De juiste informatie op het juiste moment | | | |
Kennisrotonde | Wat zijn effecten van klassenverkleining in het voortgezet onderwijs op leerprestaties, gedrag en sociaal welbevinden van leerlingen? | (KR. 1310) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Leren leerlingen in de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg van het vmbo anders dan in andere leerwegen of de havo? | (KR. 1281) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Zijn niveauverschillen tussen havo- en vwo-leerlingen terug te voeren op verschillen in kennisreproductie, toepassing van kennis en inzicht? | (KR. 1292) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Kennisrotonde | Zijn lage toetsresultaten van leerlingen in het voortgezet onderwijs het gevolg van motivatiegebrek? Zo ja, wat zijn effectieve interventies? | (KR. 1289) Den Haag: Kennisrotonde | 2021 | |
Korpershoek, H., Karssen, M., Spijkerboer, A., Petit, R., Hermans, A. | Effectieve loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in het vmbo: een overzichtsstudie van nationale en internationale literatuur. | GION onderwijs/onderzoek & Kohnstamm Instituut | 2022 | |
Vaessen, A., Daas, R., & Nieuwelink, H. | All things considered: The views of adolescents in vocational education on competing democratic values. | Citizenship, Social and Economics Education, 1-19 | 2021 | |
Ros, B. | Jongeren denken democratisch. | Didactief online | 2022 | |
Curriculumcommissie | Samenhang in het curriculum. Verdiepende studie. | | 2021 | |
Curriculumcommissie | Kaders voor kansen. Verdiepende studie. | | 2021 | |